شیخ صدوق این حدیث را می آورند که چون قیامت شد، پیغمبر میفرمایند: علی جان من و شما و جبرائیل برسر صراط مینشینیم و هرکس را بر سر صراط آوردند آنجا شما بین خود و آتش تقسیم میکنید. یکی_یکی(هذا لی، هذا لک)به آتش میگویی این مال من و این مال تو... .
خب سوال اینه که شیخ صدوق سند این کلامش از کجاست؟
(میخواهیم حدیثی بخوانیم با دو سند) یکی از کتاب معانی الاخبار از شیخ صدوق و یکی هم از علامه مجلسی (جلد هشتم از بهار صفحه ی 66)
در این حدیث، " مفضل بن عمر" میگوید: از امام صادق(ع) درباره ی صراط سوال کردم ، فرمودند: صراط همان طریق به سوی معرفت و شناخت خداوند متعال است.
سپس افزود: «هُما صراطان صراطٌ فی الدُّنْیا، وَ صراطٌ فی الاخرَه ، فَامَّا الصَّراطُ الَّذی فی الدُّنیا فَهُوَ الامامُ الْمَفْروضُ الطّاعَه، مَنْ عَرَفَهُ فی الدُّنْیا وَ اقْتَدَی بهُداهُ مَرَّ عَلَی الصَّراط الَّذی هُوَ جسْرَ جَهَنَّمَ فی الاخرَه، وَمَنْ لَمْ یَعْرفَهُ فی الدُُّنْیا زَلَّتْ قَدَمُهُ عَن الصَّراط فی الاخرَه، فَتَرَدَّی فی نار جَهَنَّمَ» (معانی الاخبار/32)
*دو صراط است، صراطی در دنیا و صراطی در آخرت ، و اما صراط در دنیا همان امام واجب الاطاعه است، هر کس او را بشناسد و به هدایت او اقتدی کند از صراطی که پلی است بر جهنم در آخرت می گذرد، و هر کس او را در دنیا نشناسد قدمش بر صراط آخرت میلرزد و در آتش جهنم سقوط میکند.
ما همش میگیم اهدنا صراط المستقیم . فرمودند اون صراطی که در دنیاست آن امامی ست که اطاعتش واجب است(همان که ما بِهِش میگیم حجت الهی) .
پس اولاً صراط امام است، ثانیاً صراط طریقی به سمت معرفتِ خداوند است. و امام بارها فرمودند: با ما ، خدا عبادت می شود. با ما ، خدا شناخته میشود.
صراطِ در دنیا همون صراطِ در آخرت است. پس وقتی میگیم اهدنا صراط المستقیم ..... و در قیامت هم مرا از مسیر عبور بده، آنها دوتا چیز نیست، یک حقیقت است، عرض کردیم که آخرت آینه ی دنیاست. حالا اون کسی که به این امامِ معصوم اعتقاد پیدا کرد و اقتدا کرد، این میتواند در قیامت از صراطِ بر فرازِ جهنم عبور کند. وگرنه اونهایی که از صراط منحرف شدند سقوط میکنند.
پس انسان به اندازه ای که با امام زاویه داشته باشه و دور باشه از مسیر مستقیم انحراف داره ، که باعث میشه از روو صراط هم انحراف داشته باشه و بلغزه و بیفته و سقوط کنه.
یه وقت اصلش رو قبول میکنهاما معرفتش به امام کامل نیست، اینهم یه انحراف است.
یه وقتِ امام رو قبول کرده، اما در حوزه ی عمل دنبالِ امام نمی آید.
اینها انحراف دارند، البته همه ی انحرافها یه قدواندازه نیست...
پس شرطِ اینکه از روو صراط عبور کنه اینه که توو این دنیا صراط رو بشناسد و از او عبور کنه.(عبور کنه به معنی هدایت به دستِ امام، اقتدا کند به امام)
امام صادق(ع) میفرمایند: اَصراط المستقیم امیرالمومنین، علی بن ابیطالب علیه السلام.
امام زین العابدین(ع) میفرمایند: ما اهل بیت ابواب الهی هستیم و صراط مستقیم ماییم.
لذا رسول الله در روز غدیر، وقتی مردم را جمع کردند و خواستند امیرالمومنین را به معردم معرفی کنند، فرمودند: آی مردم!...منِ رسول الله، صراط مستقیم هستم که خدا شما را امر کرده از او اطاعت کنید. پس از من علی بن ابیطالب امام استو بعد از علی هم امامانی که از نسل علی هستند.
عرض کردم ، در جامعه ی کبیره هم ما گواهی میدهیم: انتم الصراط الاقوم.
پس حاصل بحث: صراط در این دنیا، از جنسِ چوب وبتون و... نیست، بلکه در دنیا به معنای یک مجموعه ی اعتقادی به نامِ دین است. اعتقاد، اخلاق و عمل صالح. که این دین برگرفته از امام معصوم باشد، در پرتوِ هدایت او باشد.
امیرالمومنین ع فرمودند: آن کسی که در دنیا عمل صالح انجام داد، رو صراط که اومد، تا بهشت میتونه جلو برود. این هم رَدِ اون کسانی ست که میگن اعتقادِت به امامت که درست شد دیگه عمل مهم نیست، دراویش،عَلَوی ها، صوفی ها،..
اما خودِ امیرالمومنین ع میفرمایند: شرطِ اینکه تا آخر رووی صراط باشی این نیست که فقط امام را قبول کرده باشی، این است که به دستورِ امام هم عمل کرده باشی،
در آیه ی 153 سوره انعام(سوره ی انعام، سوره ی اعتقادی ست).
وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَن سَبِیلِهِ ذَلِکُمْ وَصَّاکُم بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
و [بدانید] این است راه راست من پس از آن پیروى کنید و از راهها[ى دیگر] که شما را از راه وى پراکنده میسازد پیروى نکنید اینهاست که [خدا] شما را به آن سفارش کرده است باشد که به تقوا گرایید.
قرآن میگه، ای پیغمبر بهشون بگو دنبالِ راههای انحرافی نروید که اون راهها شما را از راه خدا متفرق کنند، این توصیه ی منِ پیغمبر به شماست.
نکته اینجاست. این راهِ مستقیم است. چطوری از راه صراط پیروی کنیم؟؟... روایات مختلفی توو این زمینه اومده.
*بعضی روایات میگه صراط مستقیم، طریقِ امام است،
*بعضی روایات میگه صراطِ مستقیم، امام است،
*بعضی روایات میگه صراطِ مستقیم، علی ست و اولاد فاطمه علیها سلام.(معصومین)
میگن از راههای فرعی نروید.
برچسب ها : صراط , صراط مستقیم ,