آیه 8 سوره تحریم.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَى? رَبُّکُمْ أَن یُکَفِّرَ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ یَوْمَ لَا یُخْزِی اللَّهُ النَّبِیَّ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ ? نُورُهُمْ یَسْعَى? بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَبِأَیْمَانِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا ? إِنَّکَ عَلَى? کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (8)


اى کسانى که ایمان آورده اید! به سوى خدا توبه کنید، توبه اى خالص; امید است (با این کار) پروردگارتان گناهانتان را ببخشدو شما را در باغهایى بهشتى که نهرها از پاى درختانش جارى است وارد کند، در آن روزى که خداوند پیامبر و کسانى را که با او ایمان آوردند خوار نمى کند; این در حالى است که نورشان پیشاپیش آنان و از سوى راستشان در حرکت است، و مى گویند: «پروردگارا! نورِ ما را کامل کن و ما راببخش که تو بر هرچیز توانایى.» (8)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/50/BM_Quran.JPG

ابن عباس در تفسیر آیه روایتی آورده (ابن عباس مفسر بزرگ و مورد احترام بین شیعه و سنی است که سنی ایشان را محدث هم می داند.):

 «"یوم لا یخزی الله النبی"؛ عذاب اصلا به حضرت محمد رسول الله(ص) نزدیک نمیشود.

"والذین امنوا"؛ ابن عباس گفت شنیدم از رسول الله که فرمود الذین آمنوا یی که همراه من هستند عبارتند از : علی بن ابیطالب، فاطمه زهرا، حسن بن علی ، حسین بن علی، حمزه سیدالشهدا، جعفربن ابی طالب (ع) . اینها کسانی هستند که به دنبال من می آیند.

"نورهم یسعی"؛ سعی یعنی حرکت نسبتاً سریع.  بدان معناست که نور آنان(علی و فاطمه و ..)  که صراط را نورانی می کند، نوریست که هفتادبرابر از نورانی ترین نورهایی که در دنیا دیده اید نورانی تر است. 

*این هفتاد به معنی 69+1 نیست. این هفتاد یعنی خیلی زیاد.

"بین أیدیهم و بأیمانهم" بدان معناست که کسانی که پیرو آنان هستند در پرتو آن نور گام بر می دارند. این یعنی : اهل بیت محمد و آل محمد همگی چون برق از صراط می گذرند. سپس گروهی به سرعت باد عبور می کنند. آن گاه دسته ای چون اسب تندرو. سپس گروهی مانند پیادگان می گذرند. سپس قومی با چهار دست و پا و روی شکم از صراط می گذرند و سرانجام گروهی افتان و خیزان چون واماندگان که گاه بر نشیمن گاه راه می روند با زحمت فراوان از صراط عبور می کنند. حق تعالی این راه را بر مؤمنان عریض می کند و بر گنه کاران باریک. می گویند پروردگارا نور کامل به ما عنایت کن تا بتوانیم با آن از صراط عبور کنیم.»

اولیا الهی در پرتوِ نور (علی ، فاطمه حسن،حسینو...) حرکت میکنند و علما در پرتوِ نور اولیا الهی .... و من و شما در پرتو نور اولیا و علما...







برچسب ها : صراط  , صراط مستقیم  ,