ما بعنوان یه نکته گفتیم: ما یک صراطِ مستقیم داریم و یک صراطِ انحرافی. و الباقیِ راهها ، راههای فرعیست که به این دوتا ختم میشوند.اما هیچ جای قرآن اشاره نکرده که ما یه پلی می اندازیم روو جهنم یا توو جهنم یا بغلی جهنم آ شوما میرین رووش آ از رووش میوفتین توو جهنم. پس اینکه شوما هی میگین صراط.صراط.....صراط ... صراط توو قیامتِ و امان از اون لحظه ای که بریم روو پلی صراط...  این رو از کجا میگین؟

این را ما میخواهیم اثباتش کنیم از قرآن به مدد روایت.

 

..

  یکی از اون آیاتی که میگویند دلالت بر صراطِ قیامت دارد آیات 71 و 72 سوره ی مریم است که به کمک روایات ما از آن میفهمیم که در قیامت صراطی هست.

برای اینکه بشود روشن کنیم اول آیه ی 68 سوره ی مریم رو میخوانیم.

(آیه 68 سوره ی مریم):

فَوَرَبِّکَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَالشَّیَاطِینَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِیًّا

سوگند به پروردگارت که همه ی آنها را همراه با شیاطین محشور میکنیم، بعد همه را گرداگرد جهنم در حالی که به زانو درآمده اند حاضر میسازیم.

* جِثِیاً= به حالت به زانو افتاده.

پس حول جهنم جمع شدن... بعد چه اتفاقی می افته؟

(آیه 71 سوره ی مریم):

وَإِن مِّنکُمْ إِلَّا وَارِدُهَا کَانَ عَلَى رَبِّکَ حَتْمًا مَّقْضِیًّا

و همه شما (بدون استثنا) وارد جهنم میشوید، این امری است حتمی و فرمانی است قطعی از پروردگارتان.

(آیه 72 سوره ی مریم):

ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوا وَّنَذَرُ الظَّالِمِینَ فِیهَا جِثِیًّا

سپس آنها را که تقوا پیشه کردند از آن رهایی می بخشیم، و ظالمان را در حالی که (از ضعف و ذلت) به زانو درآمده اند در آن رها می کنیم.

*وارد شدنِ همه ی شما به جهنم بر پروردگارت حتمی و قطعی کرده (یعنی خدا این رو نوشته، برنامه ریزی کرده). چی فهمیدین از این آیه؟ چی؟باید فکر کرد

اینکه همه باید وارد آتش بشوند. همه باید وارد آتش بشوند. بعد خداوند متعال اهل تقوا را نجات میدهد، اما ظالمان را در حالی که به زانو درآمدند رها میکند.

اما یه اشکالی وارد میشه اینجا. اینکه: برای چی خوبها وارد جهنم بشوند؟؟؟ یعنی بعدی یه عمری بندگی و نماز و عبادت و اخلاص ، انبیاء و اولیا را ببرند داخل آتیش؟!!!... یوخده اشکال داره!!...

اینجا یه نظریه هست با چندتا مثال:

اصلاً بعضی افراد هستند که میگویند ورود گاهی وقتها به معنی داخل شدن نیست، به معنیِ اشراف یافتن است.

اشراف یعنی چی؟ اگر شما بالاسرِ یه حوضی ایستادین، عرب میگه چی؟ میگه وارد شد. ورود به معنی دخول نیست. به معنی اشراف است.

اینجا قرآن میگه چی؟ حولِ جهنم. بعد هم میگه وارد جهنم شوید.

یه مثال دیگه هم برای این نظریه هست که ورود به معنی دخول نیست، در آیه 23 سوره ی قصص.


(آیه 23 سوره ی قصص):

وَلَمَّا وَرَدَ مَاء مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ یَسْقُونَ وَوَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأتَیْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُکُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِی حَتَّى یُصْدِرَ الرِّعَاء وَأَبُونَا شَیْخٌ کَبِیرٌ

و چون به آب مدین وارد شد گروهى از مردم را بر آن یافت که [دامهاى خود را ] آب میدادند و پشت‏سرشان دو زن را یافت که [گوسفندان خود را] دور میکردند [موسى] گفت منظورتان [از این کار] چیست گفتند [ما به گوسفندان خود] آب نمیدهیم تا شبانان [همگى گوسفندانشان را] برگردانند و پدر ما پیرى سالخورده است.

* در این آیه می فرماید: وقتی موسی وارد آبِ مدیَن شد،(اون چاهِ) دید یه عده جمع شدن دارن آب میکشن ، اما دوتا دختر باحیا عقب ایستادن، موسی رفت توو چاه آ این صحنه را دید؟

قرآن نمیگه وقتی نزدیکِ ماءِ مدین شد، میگه  وقتی واردِ ماء مدین شد. یعنی رسید کنارش. پس وَرَدَ به معنای اِشراف است.


  از طرفی قرآن در سوره ی انبیاء میفرماید: آن کسانی که خوبان حتی حثیث آن را هم نمیشنوند...


(آیه 101 سوره ی انبیا):

إِنَّ الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُم مِّنَّا الْحُسْنَى أُوْلَئِکَ عَنْهَا مُبْعَدُونَ

بیگمان کسانى که قبلا از جانب ما به آنان وعده نیکو داده شده است از آن (آتش)دور داشته خواهند شد


(آیه 102 سوره ی انبیا):

لَا یَسْمَعُونَ حَسِیسَهَا وَهُمْ فِی مَا اشْتَهَتْ أَنفُسُهُمْ خَالِدُونَ

صداى آن را نمیشنوند و آنان در میان آنچه دلهایشان بخواهد جاودانند

  پس تاحالا چی گفتیم؟؟؟؟

 قرآن تووی آیه  71  سوره ی مریم میفرماید همه میروند توو جهنم،ظالمین میمونن و بقیه را نجات پیدا میکنن. از اونطرف هم نمیشه همه بروند توو جهنم چون از آتش دور هستند و طبق آیات 101 از سوره ی انبیا، خوبان حتی حسیس آن را (یعنی صدای جیریق جیریقی آتش رو هم) هم نمیشنوند. خوبان از آتش دور هستن. راهش اینه که بگیم وَرَدَ به معنای اشراف است به جهنم.

 

اما مشهورِ مفسرین میگویند:  نه. همه وارد میشوند.( و اون نظریه ی اشراف یافتن را قبول ندارن).

اما یه راه دیگه هم باید وجود داشته باشه که ما همه توو جهنم برویم، اما همون جور که قرآن در سوره ی انبیا می گوید ، خوبان نسوزند حتی صدای آتش رو هم نشنوند.

اون راه چیه؟

میگن یه راه میمونه، اون راه اینست که بگیم: یه صراطی، یه پلی وجود داشته باشد، که اون پل هم توو جهنم باشه و هم بتونه یه عده ای را سالم عبور دهد، و بقول ما هوشمند باشه، در عین حالی که داخل جهنم ست یا رووی جهنم ست. همه هم رووش وارد شوند و اونهایی را که باید نجات بدهد را نجات بدهد و اونهایی را که باید بسوزونه یا بندازه توو آتش را اتوماتیک واربیندازد.

این میشه صراط. دلیل این حرف چیه؟

انشالله روایات و آیات دیگری هست که اگرچه کلمه ی صراط در آن نیومده ولی به مدد روایات مارا میرسونه به اینکه باید یه صراطی برفراز جهنم باشد که همه ی ما ازش عبور کنیم...

انشالله توضیحش رو در روزهای آینده....





برچسب ها : صراط  , صراط مستقیم  ,