سفارش تبلیغ
صبا ویژن

??????????????

خدا حافظ اى ماه غفران و رحمت

خدا حافظ اى ماه عشق و عبادت

خدا حافظ اى ماه نزدیکى بر آرزوها

خدا حافظ اى ماه مهمانى حق تعالى

خدا حافظ اى دوریت سخت و جانکاه

خدا حافظ اى بهترین ماه الله

 بارخدایا! با بیرون رفتن این ماه، ما را از گناهان و خطاهایمان بیرون ساز. و با پایان یافتن و سپری شدنش ما را از بدیها و گناهانمان بیرون بر. و ما را به سبب آن، از خوشبخت ترین اهل آن ماه و از پر بهره ترین کسان در آن و از کسانی که فراوانترین سهم و بالاترین نصیب را از آن ماه دارند، قرار ده.... (فرازی از دعای 45 از صحیفه سجاد)





      

ثواب عبادات در ماه شعبان 70 هزار برابر می شود.

مُحَرمات و گناهان در این ماه 70 هزار برابر می شود.

* هر دو نوع هست، همانطور که معصیت در مسجد بسیار گناه بیشتر دارد نسبت به معصیتی که خارج از آن میشود. زمان هم همینطور، در این ماه عقوبتِ گناه در این ماه بیشتر است. سعی کنیم که استغفار و عبادت در این ماه بیشتر کنیم.

دعای کمیل و مناجات شعبانیه را امام خمینی به مقام معظم رهبری توصیه کردند، اینها دعاهایی هستند که جنبه ولایتش بیشتر است. این دوتا دعا از حیث مراتب توحیدی بیشتر است.





برچسب ها : مسجد  ,


      

صلواتی هدیه به سرسلامتی مولا، اباصالح المهدی(عج)

در سوره ی انعام خوندیم :

فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ (44)

فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِینَ ظَلَمُوا  وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ (45)

حدود 200 آیه از آیات نورانی قرآن به وجود مقدس حضرت تاویل شده. حضور حضرت، قیام آن حضرت، رفتار و اعمال آن حضرت.... یکی از آیات ، همین آیات 44 و 45 از سوره مبارک انعام است. که ترجمش اینه:

(آرى،) هنگامى که آنچه را به آنها یادآورى شده بود فراموش کردند، درهاى همه چیز (از نعمتها) را به روى آنها گشودیم; تا (کاملاً) به آن خوشحال شدند (و دل بستند); ناگهان آنها را گرفتیم (و سخت مجازات کردیم); در این هنگام، همگى مأیوس شدند; (و درهاى امید به روى آنها بسته شد). (44)و (به این ترتیب،) ریشه گروهى که ستم کرده بودند، قطع شد. و ستایش مخصوص خداوند، پروردگار جهانیان است. (45)

   برای یه بررسی کوچیک، بهترس که چندتا آیه برگردیم عقب آ ترجمش را یه نگاه کوچیک بندازیم.

سوره انعام:

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى أُمَمٍ مِّن قَبْلِکَ فَأَخَذْنَاهُم بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ (42)

ما به سوى امّتهایى که پیش از تو بودند، (پیامبرانى) فرستادیم; (و هنگامى که با این پیامبران به مخالفت برخاستند،) آنها را با سختى و رنج مواجه ساختیم; شاید تسلیم گردند. (42)

اینجا منظور از سختی: فقر، قحطی، ... و از تاثیر این سختی به ضرا،(خوف) مبتلا شدند... خیلی ضایع است که آدم هم توو سری خوری جامعه باشه هم توو اون دنیا صاف بره توو جهنم. (خدایا همه جوره توبه میکنم که این مدلی دیگه جهنمی نشم). همچین جایی آدمها به سختی افتادند و در نهایت رنج... شیطان هم وارد میدان شد و آنچه انجام میدادند رو براشون زیبا جلوه داد. (خب کمتر کسی هست که گناهی انجام بده و به نظرش هم زشت جلوه کنه!!!) . به این سنت الهی میگن استدراج.

      امیرالمومنین در غرر الحکم میفرمایند:( اگه دیدین غرق گناهین اما نعمتها پشتِ سرِ هم برات میاد و تو در حال گناهی بدان توو استدراج افتادی.) .  یه مثلش اینه:وقتی یک کسی بیمار میشه.اول دکتر شروع میکنم با ممنوعیتهای غذایی،رفتاری، زندگی،... اگه نشد، با داروو...  اثر نداشت،جراحی. جراحی هم اثر نداشت... یه وقتی دیگه دکتر میگه چی؟ هرچی میخواد بهش بدین، هرجا میخواد ببرینش... هرجا دوست داره ببریندش مسافرت.  چرا؟؟؟؟ امیدی به درمانش نداریم، اذیتش نکنین. ببزارین این چند روز خوش باشه. 

به این میگن استدراج 

  حضرت سیدالشهدا هم قشنگ فرمودن: استدراج خداوند نسبت به عبدش اینه که نعمتها رو بسیار بدهند اما توفیقِ شکر را ندهد.

  مرحوم کلباسی در شرح دعای کمیل مینویسن: ..یه اهلِ دلی با شاگردانش رفته بودن صبحانه روو به صحرا. نماز را خوندن و صبحانه را خوردن و یه مجلس ذکری و انسی و  پاشدن بیان روو به خانه، ایشون روو کرد به اصحاب و گفت کاش میشد، یه آهویی پیدا میکردیم و میگرفتیم و ناهار رو هم همینجا بودیم. در لحظه یه آهویی پیدا شد. خوشحال شدن، رفتن بگیرنش، دیدن این بزرگ داره گریه میکنه. گفتن شیخُنا این که جای شکر داره!؟.شوما هنوز بر لب جاری شدونشده اجابت شد. این که شکر بسیار دارد. گفت : نه . من ترسم از اینه که دچار استدراج شده باشم...  

 نکته ای که میخواییم از این آیه بگیم اینه: آیا این سُنتِ الهی که هر وقت مردم توجه نکردند و دستور پیغمبران الهی را اطاعت نکردند به استدراج گرفتارشون کردیم فقط مال امتهای گذشته بوده؟ آیا مالِ همه ی امتها منهای امت حضرت رسول الله بوده؟ 

جایی سراغ دارین؟ که این سنت برای امتی اتفاق بیفتد؟ در امت اسلامی ؟


در تفسیر قمی، تفسیر نورالثقلین، کافی شریف، بهارالانوار از ابی همزه میگوید: از امام باقر(ع) سوال کردم یابن رسول الله این آیه را برای من توضیح بدین. حضرت فرمودن: فلما ترکوا ولایت علی بن ابیطالب.... این بزرگترین انحرافیست که در امت اسلامی اتفاق افتاد و ... دولت افتاد دستِ اینها. (نیگاه کنید، منظور همین روزگاران نیست. کل تاریخ اسلام را ببینید؟!... فقط دوره آل بویه شیعه قدرت گرفت و دیگر همیشه ضعیف بوده ). عرض کردم جالب شد و منظور از ناگهانی نابود شدن چیست؟ حضرت فرمودند، منظور قیام مهدی آل محمد(عج) است. حضرت فرمودن آنچنان نابود میشوند که انگار نه انگار شوکتی و تمدنی و ثروتی و شوکتی و... داشتند. حضرت فرمودن: خداوند آیه را فرستاد تا خبر این فتح و نصرت الهی را به پیغمبرش بدهد و بعد خودش را سپاس کرد. وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ 

و شما در دعای ندبه میخوانید:

أَتَرانا نَحُفُّ بِکَ وَ أَنْتَ تَأُمُّ الْمَلَأَ، وَ قَدْ مَلَأْتَ الْأَرْضَ عَدْلاً؟
آیا خواهیم دید که ما به گرد تو حلقه زده و تو با سپاه تمام روى زمین را پر از عدل و داد کرده باشى؟

وَ أَذَقْتَ أَعْداءَکَ هَواناً وَ عِقاباً، وَ أَبَرْتَ الْعُتاةَ وَ جَحَدَةَ الْحَقِّ، وَ قَطَعْتَ دابِرَ الْمُتَکَبِّرینَ، وَاجْتَثَثْتَ أُصُولَ الظّالِمینَ، وَ نَحْنُ نَقُولُ الْحَمْدُ لِلَّهِِ رَبِّ الْعالَمینَ
و دشمنانت را کیفر خوارى و عقاب بچشانى و سرکشان و کافران و منکران خدا را نابود گردانى و ریشه متکبّران عالم و ستمکاران جهان را از بیخ برکنى، تا با خاطر شاد ما به الحمد لله رب العالمین لب برگشاییم.





      

والپیپر مذهبی, امام زمان, Wallpaper, نیمه شعبان

دانشگاه انتظار بعد از 1180 سال همچنان دانشجو می پذیرد

متاسفانه این دانشگاه هنوز 313 فارغ التحصیل هم نداشته است

این دانشگاه در تمام شبانه روز از شما آزمون به عمل می آورد

مدارک لازم برای ثبت نام :

1. نماز اول وقت

2 . ولایت مداری

3 . دائم الوضو بودن(پاک بودن)

4 . دلی پر از ثواب و قلبی آکنده ازیاد خدا داشتن

5.روزه گرفتن

6.اطاعت از دستورات الهی

به امید قبولی همه ی ما در این دانشگاه

 

 





      

سخن بزرگان؛
دستورات آیت الله قاضی در ماه های رجب و شعبان
همان‌گونه که در زمین‌های حرم باید از محرّمات اجتناب نمود و ارتکاب یک سلسله اعمالی که در جایی جرم نیست، امّا در حرم جرم محسوب می‌شود، در این ماه‌ها هم که قرقگاه زمانی محسوب می‌شوند.

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، آیت الحق مرحوم حاج میرزا علی قاضی طباطبائی درباره ماه‌های رجب، شعبان و رمضان فرمود:

هان! ای برادران عزیز و گرامیم؛ آگاه باشید! متوجّه و هشیار باشید که ما در قرقگاه زمانی (ماه‌های رجب، شعبان و رمضان) داخل شده‌ایم!

و همان‌گونه که در زمین‌های حرم باید از محرّمات اجتناب نمود و ارتکاب یک سلسله اعمالی که در جایی جرم نیست، امّا در حرم جرم محسوب می‌شود، در این ماه‌ها هم که قرقگاه زمانی محسوب می‌شوند، چنین است و باید با هشیاری و مواظبت در آن وارد شد و به همان نحو که در قرقگاه مکانی که حرم است، انسان به کعبه نزدیک می‌شود، در این ماه‌ها هم که قرقگاه زمانی است، انسان به مقام قرب خداوند می‌رسد. پس چقدر نعمت‌های پروردگار بر ما بزرگ و تمام است؟! و او هرگونه نعمتی را بر ما تمام نموده است.

پس حال که چنین است، قبل از هر چیز، آنچه که بر ما واجب و لازم می‌باشد، توبه ایست که دارای شرایط لازم و نمازهای معلومه است* و پس از توبه، واجب ترین چیز بر ما، پرهیز از گناهان صغیره و کبیره است تا جایی که توان و قدرت و استطاعت داریم!.

پس به راستی، هر کسی که در صدد متذکّر شدن به ذکر حقّ و در مقام خشیّت از ذات اقدس حضرت حقّ متعال بوده باشد، می تواند از راه مراقبه و محاسبه و معاتبه و معاقبه متذکّر گردد!.

پس از این مرحله، با دل‌های خود، به خداوند رو آورده، بیماری‌های گناهانتان را معالجه و مداوا نمائید و به وسیله استغفار، بزرگی و سنگینی عیوب خود را کاهش دهید و بپرهیزید از اینکه حریم الهی را بشکنید و پرده‌های حجاب را بالا زده، حرمت حرم را هتک نمائید!

زیرا به راستی چنین شخصی در نظام تکوین بی آبرو و مهتوک است؛ گرچه خداوند کریم از روی کرمش، به حسب ظاهر، آبروی او را حفظ نماید و همین جزای اوست و نیازی به مجازات پروردگار ندارد!.

 

و امّا دستورالعمل این سه ماه:
1. بر شما باد به اینکه نمازهای فریضه خود را با نوافل آن که مجموعاً پنجاه و یک رکعت است، در بهترین اوقاتشان انجام دهید و اگر نتوانستید چهل و چهار رکعت آن را به جا بیاورید.

2. و امّا در مورد نافله شب، به خصوص باید بدانید که: انجام دادن آن در نظر مؤمنان و سالکان حضرت معبود، از واجبات است و هیچ چاره‌ای جز به جا آوردن آن نیست.

3. بر شما باد به قرائت قرآن کریم در نافله‌های شب! که انسان را حرکت داده، سیر او را سریع می‌نماید و برای او بسیار مفید است. پس تا می‌توانید در شب‌ها قرائت قرآن کنید، زیرا قرائت قرآن شراب مؤمنان است.

4. بر شما باد به انجام دادن اوراد و أذکاری که هر یک از شما به عنوان دستور در دست دارید و بر شما باد به مداومت سجده یونسیّه و گفتن ذکر یونسیّه: «لا إلهَ إلا أنتَ سُبحانکَ إنی کُنْتُ مِن الظالمین7» در سجده از پانصد تا هزار مرتبه.

5. بر شما باد به زیارت مشهد اعظم، که مراد همان حرم مطهّر امیرمؤمنان(ع) و قبر نورانی آن بزرگوار است و نیز سایر مشاهد مشرّفه اهل‌بیت(ع) و مساجد معظّمه، مانند: «مسجد الحرام»، «مسجدالنّبی»، «مسجد کوفه»، «مسجد سهله» و به طور کلّی هر مسجدی از مساجد؛ زیرا مؤمن در مسجد، همانند ماهی است در آب دریا!

6.هیچ‌گاه پس از نمازهای واجب خود، تسبیحات حضرت صدّیقه(س) را ترک ننمایید؛ زیرا این تسبیحات، یکی از انواع «ذکر کبیر» شمرده شده است.

7.یکی از وظایف مهم و لازم برای سالک إلی‌الله، دعا برای فرج حضرت حجّت(عج) در قنوت «وَتْر» است. بلکه باید در هر روز و در همه اوقات و همه دعاها، برای فرج آن بزرگوار دعا نمود.

8.یکی دیگر از وظایف لازم و مهم، قرائت زیارت جامعه، معروف به «جامعه کبیره» در روز جمعه است.

9. لازم است که قرائت قرآن حتماً کمتر از یک جزء نباشد.

10. تا می‌توانید بسیار به دیدار و زیارت برادران نیکوکار خود بشتابید؛ زیرا به راستی آنها برادرانی هستند واقعی که در تمام مسیر، همراه انسانند و با رفاقت خویش، آدمی را از تنگناها و عقبات نفس عبور می‌دهند!.

11. به زیارت اهل قبور ملتزم باشید؛ ولی نه به صورت مداوم و همه روزه (مثلاً در هفته، یک روز انجام بگیرد) و نباید زیارت قبور در شب واقع گردد.

 

پی‌نوشت‌:
*. مقصود همان دستور توبه‌ای است که رسول خدا(ص) در ماه ذی‌قعده داده‌اند و در کتب ادعیه، مثل «مفاتیح الجنان» آمده و چهار رکعت نماز دارد.





      

دیشب رفتیم مسجد.

حاج آقا صادقی دیشب ، بعد از نماز جماعت چند دقیقه ای برامون از ادب کلام گفتن. چندتا حدیث نقل کردن از امام صادق(ع).

از سلام کردن قبل از  آغاز سخن.

افسران - روز دختر مبارک ...یا فاطمه المعصومه س

چندتا تذکر هم دادن، در مورد ذکر بسم الله در سربرگها.

یادم افتاده بود به طرز مصاحبه هایی که گه گاهی شاهدش بودم. طرف تنها سوالهایی که میپرسه اینه:Excel ,Access , Word... بلدی؟ مسلط هستی؟ کسی نمی پرسه نامه نگاری مسلط هستی؟ اگه هم بپرسه اصلا براش مهم نیست تا چه حد.....





      

غروب یکشنبه بود. سومین غروب ماه ذی الحجه.

فقط نیم ساعت مونده بود به اذانی مغرب که راه افتادم سمتی مسجد. صدای تلاوتی قرآن بلند شده بود، دمی غروبی پیاده رووهام شلوغ شدس، دانشجو جماعت آ کارمند جماعت تازه آزاد و رها شدس آ با خیالی راحت میاد جهت خرید، شایدم مسجد.

دمی دری مسجد بامزه شد که اِز روبروم پسر خاله ی بنده خدام خسته آ کوفته کیف آ کتاب به دست داشت میرفت به نماز بِرِسه . رفتم توو مسجد، شکری خدا به وقت رسیدم. توو صفی شیشم-هفتم جا پیدا کردم آ سجاده پهن کردم. بعد از نمازی مغرب آ نماز مختص دهه ی اول ذی الحجه آ نمازی عشا...

روحانی مسجدمون دوتا نکته از تاریخ اسلام گفتن:

اول ماجرایی تعریف کردن از سوءقصد به جان حضرت رسول(ص). از توطئه ای گفتن که هم علامه ی حلی نقل کرده و هم سیدبن طاووس در کتاب الیقین نقل کرده.حج آقا آون چیزی که برای ما نقل کردن از زبان سید بن طاووس بود. 

ماجرا مربوط میشه به سال آخر عمر حضرت و در مسیر بازگشت پیغمبر از حج. حضرت در 18 ماه ذی الحجه حضرت علی ع رو بعنوان جانشین معرفی میکنن، 3 روز هم در غدیر موندن، و حالا در مسیر بازگشت ، شبِ 22 یا بیست و سومِ ماه هست. بنابراین ماه نور کمی داشته و اگر آسمان کمی هم ابری بوده باشه شبِ خیلی تاریکی میشده. نقل است که هُضیفه و عمار کنار حضرت رسول حرکت میکردن. هضیفه میگه پیغمبر روی شترشون خواب بودن(البته میدونین که انبیاء الهی خوابشون هم مثل بیداریست براشون). خب در ظاهرا خواب بودن که یکدفعه از خواب بیدار میشن و محکم نهیب میزنن به شتر که بایست. حالا چیطور شده؟ عده ای که چندتایشونا میشناسیند شومام، سطلهایی رو پُر از شن و سنگ ریزه کرده بودن و یکدفعه خالی میکنن دمی پا شتر حضرت رسول ، به این نیت که شتر توو اون سیاهی شب وحشت کنه و رم کنه و حضرت رو ... هُضَیفه میگه دیدم توی اون تاریکی 14 نفر بودن که فرار کردن(7نفر از مکه و 7 نفر هم از انصار مدینه). هضیفه میگه به حضرت رسول ص عرض کردم یا رسول الله اینها رو رسوا نمیکنین. حضرت میفرمایند: من میشناسمشون و اسم همگیشون رو میدونم، اما مامور نیستم که با اینها برخوردی کنم. و نقل است که هضیفه اسمشون رو از حضرت شنیده...

روحانی مسجد به عنوان نکته ی دوم از  آخرین سوره ی نازل شده به پیامبر اکرم(ص) گفتن:....

اینکه ::سوره ی مائده آخرین سوره ی نازل شده به حضرت رسول صل الله بوده، احکامش هم احکامِ کلیدیست. من جمله آیه ی ممنوعیت شُربِ خَمر...

سوره ی مائده-آیه 90:

ای کسانی که ایمان آورده‏اید، شراب و قمار و بتها و تیرهای قرعه پلیدند [و] از عمل شیطانند. پس، از آنها دوری گزینید، باشد که رستگار شوید.

این آیه هم در مدینه نازل شد و حکم قطعی حرمت شراب را بیان کرد.در شأن نزول این آیه گفته اند وقتی که آیه 43 سورة نساء نازل شد.عمر گفت:

اللهم بین لنا فی الخمر بیانا شافیا.یعنی خدایا درباره خمر بیانی روشن و کافی... برای ما بیاور چون خلیفه دوم تا آن زمان شراب می نوشید. و بعد این آیه نازل شد. البته درباره شأن نزول آیه فوق نظرات دیگری هم هست.

روحانی مسجد یه ماجرایی قابل تاملی از زمخشری*(صاحب تفسیر کَشاف) تعریف کردن...

----------------------------------------------------------------------------------------
*زمخشری همون مفسر از اهل سنت هست که اهل سُنت بهش میگن جارُالله





برچسب ها : مسجد  , احکام  , رسول الله (ص)  ,


      

اولین غروب ماه مهر از سال 1393 بود.

بابا داشتن لباس می پوشیدن آ آماده میشدن برن بیرون، ساعت یوخده از شیش گذشته بود آ آسمون هم داشت میرفت برای غروب کردن. یه نگاه ملتمسانه کردم به بابا، بابا هم انگار که خونده بودن ، با یه خنده ای گفتن خب وضوتو بگیر تا برسیم به نماز.

آخیش. قربون بابای مهربون خودم برم.

وضو گرفتم و لباس پوشیده رفتم دم درب خونه، ماشین روشن بود آ بابا منتظری من. جورابهام رو دیگه توو ماشین پوشیدم. من نمیدونم چرا همه توو این ساعت یادشون اومده بیرون از خونه کار دارن، ای بابا... چه ترافیکی شدس توو همین دوتا خیابون. ماشین رو توو کوچه-پس کوچه های پشت مسجد پارک کردیم.

دویدم تا برسم به نماز مغرب. وارد شدم. بسم الله. توو صف ایستادم و مُهر رو گذاشتم ، همه رفتن رکوع........... خب رکعت اول از دست رفت. دیگه صبر کردم برای رکعت دوم. 

بعد از نماز مغرب و عشا ، حاج آقا چند دقیقه ای در مورد آب صحبت کردن.

آب باران. آب کُر. آب قلیل. آب.... و مسئله ها رو مطرح کردن. احکامی از آب...

 





برچسب ها : مسجد  , آب  , احکام  ,


      



=================