صلواتی هدیه به سرسلامتی مولا، اباصالح المهدی(عج)

در سوره ی انعام خوندیم :

فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ (44)

فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِینَ ظَلَمُوا  وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ (45)

حدود 200 آیه از آیات نورانی قرآن به وجود مقدس حضرت تاویل شده. حضور حضرت، قیام آن حضرت، رفتار و اعمال آن حضرت.... یکی از آیات ، همین آیات 44 و 45 از سوره مبارک انعام است. که ترجمش اینه:

(آرى،) هنگامى که آنچه را به آنها یادآورى شده بود فراموش کردند، درهاى همه چیز (از نعمتها) را به روى آنها گشودیم; تا (کاملاً) به آن خوشحال شدند (و دل بستند); ناگهان آنها را گرفتیم (و سخت مجازات کردیم); در این هنگام، همگى مأیوس شدند; (و درهاى امید به روى آنها بسته شد). (44)و (به این ترتیب،) ریشه گروهى که ستم کرده بودند، قطع شد. و ستایش مخصوص خداوند، پروردگار جهانیان است. (45)

   برای یه بررسی کوچیک، بهترس که چندتا آیه برگردیم عقب آ ترجمش را یه نگاه کوچیک بندازیم.

سوره انعام:

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى أُمَمٍ مِّن قَبْلِکَ فَأَخَذْنَاهُم بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ (42)

ما به سوى امّتهایى که پیش از تو بودند، (پیامبرانى) فرستادیم; (و هنگامى که با این پیامبران به مخالفت برخاستند،) آنها را با سختى و رنج مواجه ساختیم; شاید تسلیم گردند. (42)

اینجا منظور از سختی: فقر، قحطی، ... و از تاثیر این سختی به ضرا،(خوف) مبتلا شدند... خیلی ضایع است که آدم هم توو سری خوری جامعه باشه هم توو اون دنیا صاف بره توو جهنم. (خدایا همه جوره توبه میکنم که این مدلی دیگه جهنمی نشم). همچین جایی آدمها به سختی افتادند و در نهایت رنج... شیطان هم وارد میدان شد و آنچه انجام میدادند رو براشون زیبا جلوه داد. (خب کمتر کسی هست که گناهی انجام بده و به نظرش هم زشت جلوه کنه!!!) . به این سنت الهی میگن استدراج.

      امیرالمومنین در غرر الحکم میفرمایند:( اگه دیدین غرق گناهین اما نعمتها پشتِ سرِ هم برات میاد و تو در حال گناهی بدان توو استدراج افتادی.) .  یه مثلش اینه:وقتی یک کسی بیمار میشه.اول دکتر شروع میکنم با ممنوعیتهای غذایی،رفتاری، زندگی،... اگه نشد، با داروو...  اثر نداشت،جراحی. جراحی هم اثر نداشت... یه وقتی دیگه دکتر میگه چی؟ هرچی میخواد بهش بدین، هرجا میخواد ببرینش... هرجا دوست داره ببریندش مسافرت.  چرا؟؟؟؟ امیدی به درمانش نداریم، اذیتش نکنین. ببزارین این چند روز خوش باشه. 

به این میگن استدراج 

  حضرت سیدالشهدا هم قشنگ فرمودن: استدراج خداوند نسبت به عبدش اینه که نعمتها رو بسیار بدهند اما توفیقِ شکر را ندهد.

  مرحوم کلباسی در شرح دعای کمیل مینویسن: ..یه اهلِ دلی با شاگردانش رفته بودن صبحانه روو به صحرا. نماز را خوندن و صبحانه را خوردن و یه مجلس ذکری و انسی و  پاشدن بیان روو به خانه، ایشون روو کرد به اصحاب و گفت کاش میشد، یه آهویی پیدا میکردیم و میگرفتیم و ناهار رو هم همینجا بودیم. در لحظه یه آهویی پیدا شد. خوشحال شدن، رفتن بگیرنش، دیدن این بزرگ داره گریه میکنه. گفتن شیخُنا این که جای شکر داره!؟.شوما هنوز بر لب جاری شدونشده اجابت شد. این که شکر بسیار دارد. گفت : نه . من ترسم از اینه که دچار استدراج شده باشم...  

 نکته ای که میخواییم از این آیه بگیم اینه: آیا این سُنتِ الهی که هر وقت مردم توجه نکردند و دستور پیغمبران الهی را اطاعت نکردند به استدراج گرفتارشون کردیم فقط مال امتهای گذشته بوده؟ آیا مالِ همه ی امتها منهای امت حضرت رسول الله بوده؟ 

جایی سراغ دارین؟ که این سنت برای امتی اتفاق بیفتد؟ در امت اسلامی ؟


در تفسیر قمی، تفسیر نورالثقلین، کافی شریف، بهارالانوار از ابی همزه میگوید: از امام باقر(ع) سوال کردم یابن رسول الله این آیه را برای من توضیح بدین. حضرت فرمودن: فلما ترکوا ولایت علی بن ابیطالب.... این بزرگترین انحرافیست که در امت اسلامی اتفاق افتاد و ... دولت افتاد دستِ اینها. (نیگاه کنید، منظور همین روزگاران نیست. کل تاریخ اسلام را ببینید؟!... فقط دوره آل بویه شیعه قدرت گرفت و دیگر همیشه ضعیف بوده ). عرض کردم جالب شد و منظور از ناگهانی نابود شدن چیست؟ حضرت فرمودند، منظور قیام مهدی آل محمد(عج) است. حضرت فرمودن آنچنان نابود میشوند که انگار نه انگار شوکتی و تمدنی و ثروتی و شوکتی و... داشتند. حضرت فرمودن: خداوند آیه را فرستاد تا خبر این فتح و نصرت الهی را به پیغمبرش بدهد و بعد خودش را سپاس کرد. وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ 

و شما در دعای ندبه میخوانید:

أَتَرانا نَحُفُّ بِکَ وَ أَنْتَ تَأُمُّ الْمَلَأَ، وَ قَدْ مَلَأْتَ الْأَرْضَ عَدْلاً؟
آیا خواهیم دید که ما به گرد تو حلقه زده و تو با سپاه تمام روى زمین را پر از عدل و داد کرده باشى؟

وَ أَذَقْتَ أَعْداءَکَ هَواناً وَ عِقاباً، وَ أَبَرْتَ الْعُتاةَ وَ جَحَدَةَ الْحَقِّ، وَ قَطَعْتَ دابِرَ الْمُتَکَبِّرینَ، وَاجْتَثَثْتَ أُصُولَ الظّالِمینَ، وَ نَحْنُ نَقُولُ الْحَمْدُ لِلَّهِِ رَبِّ الْعالَمینَ
و دشمنانت را کیفر خوارى و عقاب بچشانى و سرکشان و کافران و منکران خدا را نابود گردانى و ریشه متکبّران عالم و ستمکاران جهان را از بیخ برکنى، تا با خاطر شاد ما به الحمد لله رب العالمین لب برگشاییم.